KONTAKT
Udruženje građana
Digital Innovation Solutions
Vojvode Stepe 343
11000 Beograd
Srbija
CONTACT
VR PHOTO TEAM
2 srpske armije 5
11000 Belgrade
Serbia
Kuća legata, Knez Mihailova ulica 46, Beograd
18. januar 2022. – 12. februar 2022.
Autor i organizator festivala: Petar Vujošević
Festival podržali: Austrijski kulturni forum Beograd, kompanija Mapei, Rudarsko-geološki fakultet u Beogradu
Kontakt: Petar Vujošević, mozaik.fest@gmail.com
Da li biste voleli da čujete jednu davnu legendu?
U drevnoj Kini živeo je mladi zanatlija, koji se učio grnčarstvu. Radivši u jednoj od zanatskih radnji, izradio je jednom prilikom staklenu zdelu. Međutim, kada ju je sklonio sa vatre, toliko je bio zapanjen njenom lepotom i bojom da ju je – ispustio!
Mladić je stao, preplašen, jer je po tadašnjim kineskim zakonima trebalo da bude kažnjen za uništeno delo. Zato je pokupio sve deliće razbijene posude i otrčao u šumu. Umesto da zauvek pobegne, mladić se prosvetljeno dosetio! Načinio je drveni okvir i u njega pažljivo položio krhotine razbijene zdele.
Majstor ga je u radionici dočekao ljut. Međutim, ta ljutnja nije duga trajala. Pred njim se ukazalo novo remek-delo, koje se presijavalo u pregršt boja. Očaran, majstor je zadržao ovu umetničku tehniku spajanja malih staklenih delića, koja se raširila po celoj Kini.
Tako je, kaže legenda, nastao keramički mozaik. Ovo nije jedina legenda o nastanku mozaika, ali, to ste mogli saznati na jedinstvenom mestu!
Na mesto ovog mladića imali ste priliku da stanete i vi – tokom 3 Beogradskog festivala mozaika. Važan deo festivala bila je radionica mozaika ateljea Kamen i lom. Svi učesnici radionice mogli su se upoznati sa ovom drevnom umetničkom tehnikom, ali i materijalima koji se danas koriste u izradi savremenog mozaika.
Sigurno vam je, imajući legendu sa početka teksta u vidu, jasno koliko je izrada mozaika stara tehnika. Govorimo o umetničkom postupku koji svoje korene vuče sve do 8. veka pre nove ere i tla Mesopotamije. Mozaik je ostao konstanta svih velikih civilizacija istoka i zapada – Vavilon, Egipat, antička Grčka, antički Rim, Vizantija…
Možda mislite da je mozaik samo vezan za komadiće stakla. Međutim, kao i njegov istorijat, i sam mozaik pružao je mnogo mogućnosti i varijacija u izradi. Od materijala je korišćen kamen svih vrsta (od šljunka za plažu do retkog poliranog mermera), zatim su se tu našle i školjke, cigla, grnčarija, staklo, tirkiz, slonovača itd. Dok se kod prvih mozaika i dalje mogao videti vezivni materijal, kod kasnijih mozaika je tehnika toliko usavršena da su komadići u potpunosti odavali utisak celine.
Zašto je mozaik toliko bio privlačan i u prošlosti koliko je i danas? Odgovor leži upravo u legendi koju ste pročitali. Iza svakog mozaika je priča, kako o njegovom nastanku, tako i o samoj slici koju prikazuje. Od scena iz prirode, antičkih bogova, heroja, značajnih ljudi, životinja, scena bitnih događaja… Mozaik je igrom svetlosti i boja uspevao da svaki od prikaza učini uzvišenijim, magičnijim i da izazove pravo ushićenje i zadivljenost.
Možda najbolji odgovor zašto je baš Beograd stecište ovakvog događaja jeste članak u britanskom časopisu posvećenom putovanjima Wanderlast. Na listi 13 najlepših i najzapanjujućih mozaika na prvom mestu našao se onaj u Crkvi Svetog Đorđa na Oplencu. On je najveći na svetu – prostire se na 3.500 metara kvadratnih i sadrži više desetina miliona kockica, koje su upakovane – ručno! Ne čudi otuda što Beograd ima jednu od najsnažnijih mozaičkih scena u Evropi. Svoje jedinstveno vodeće mesto na međunarodnoj sceni organizatori su dokazali i održavanjem ovoga festivala.
Festival se ove godine održao treći put. Prvi put održan je 2016. godine, a potom i 2018. godine. U međuvremenu je održan u Kulturnom centru Srbije u Parizu, a predstavljen je izborom 25 mozaika prikazanih na izložbi Balkanski mostovi u Plovdivu.
Jedinstven je, jer objedinjuje sadržaj ne samo za ljubitelje mozaika već i za umetnike. U pratećem programu održana su predavanja iz oblasti bliskih stvaraocima (geologija, mineralogija, arheologija, matematika), o antičkim mozaicima na tlu Srbije, ali i o tome šta su antički pisci zabeležili o mozaiku, kao i predavanja o smislu i značaju savremenog mozaika.
Kako je ove godine prikazano preko 100 dela 84 autora iz Srbije i inostranstva, sadržaj je svojim bogatstvom istakao i nacionalne ali i međunarodno važne segmente umetničke mozaičke scene. Što se tiče Srbije, do sada su predstavljane sve tendencije i pravci, kao i svi značajniji autori. Na prethodnim sazivima održan je omaž našim velikim mozaičarima Snežani Marinković i Borislavu Nježiću. Kada je u pitanju svetska scena, akcenat je bio stavljen na dela iz Austrije i Bugarske.
Učesnici festivala:
IZLAGAČ | DELO |
Aleksandar Pantić | Ničiji mesec, 70×40 cm |
Ana Jevgenijević | Putnici I II III, 17×20 cm |
Ana Miljković | Omen, 20x20cm |
Ana Nesimovski | Mediteran, 30×30 cm |
Anastasija Kekić | Brezova šuma, 130×110 cm |
Atelje Ivanović | Sveti knez Lazar, 60×230 cm |
Bojana Pavlović | Hrt, 80×50 cm |
Daliborka Maldaner | Autoportret, 50×60 cm |
Danica Veselinović | Kosovski vez, 25×25 cm |
Dara Njegovan | Lavirint, 20×20 cm |
Dejana Cahun | Lovac na snove, 24,5×42 cm |
Dragan Samardžija | Mag 01, 162×147 cm |
Dragan Samardžija | Mag 03, 189×98 cm |
Dunja Sirmium | Andromeda, 24×20 cm |
Gordana Stanišić Vujošević | Mašinarijum, 4 dela 25×25 cm |
Gordana Šijački | Kompozicija I, 41×41 cm |
Gordana Šijački | Kompozicija II, 41×41 cm |
Gordana Šijački | Kompozicija III, 41×41 cm |
Gordana Šijački | Vrbak, 41×41 cm |
Isidora Jancić | Autoportret, 33×37,5 cm |
Iva Tatalović | Almost caught, 27×24 cm |
Iva Zeković | Autoportret, 35×43 cm |
Jana Nikić | Autoportret, 30,5×36 cm |
Jelena Milatović | 4 x 4, 47,5×47,5 cm |
Jelica Durković | Patrijarh Pavle, 140x 386 cm |
Jovana Đurić | Autoportret, 30×40 cm |
Jovana Filipović | The Ubiquitous Mr. Lovegrove, 70×50 cm |
Jovana Filipović | Dosada, 45,5x17x34 cm |
Kristina Jovanović | Ravnodušnost predaje, 30×40 cm |
Kristina Stanišić | Autoportret, 35×42 cm |
Kristina Šarić | Dunav i karpatski vetrovi, 33,5×21 cm |
Lili Bunyik-Eros | FRAKCIJE-Uravnotežena, 43x46x13 cm |
Ljubica Kržić Walther | Nikola Tesla, 19×29,5 cm |
Maja Đurović | Maska 1, 43x60cm |
Maja Đurović | Maska 2, 43x60cm |
Maja Đurović | Maska 3, 44×61 cm |
Marija Gajić | Sveti Nektarije, 50×50 cm |
Milana Vujić Saulnier | Korpa, 12×17 cm |
Milena Bajić Đorić | Ringišpil, 32,5×37 cm |
Milena Belenzada | Tragovi I, 50×70 cm |
Milena Belenzada | Tragovi II, 40×80 cm |
Milena Belenzada | Tragovi III,40×80 cm |
Milena Stojković | Rajska ptica, 51×100 cm |
Milica Pejković | Autoportret, 31,5x 42,5 cm |
Milomirka Petrović Đokić | Kamen i nebo, 2021. 48x35cm |
Mina Mirković | D7, 48x48x4 cm |
Mina Mirković | Rasterećenje, 50x50x4 cm |
Nađa Milivojević | Autoportret, 73×53 cm |
Nataša Dejanović Dimitrijević | Movement, 40×60 cm |
Nataša Janković | Autoportret, 30×35 cm |
Nataša Jasen Tomić | Ljubav, 16×43 cm |
Nikolija Tubić | Priroda 1, 42×63 cm |
Nikolija Tubić | Priroda 2, 42×63 cm |
Nikolija Tubić | Priroda 3, 42×63 cm |
Petar Vujošević | Buna zlatara Dimitrija, 62×62 cm |
Petar Vujošević | O O slovu E u Delfima, 67×64 cm |
Petar Vujošević | Okovani Parmenid, 57,5×56 cm |
Radmila Mila Dragićević | Bez naziva 2, 166×75 cm |
Radmila Mila Dragićević | Bez naziva 1, 61×36 cm |
Radmila Mila Dragićević | Bez naziva 3, 62×44 cm |
Ružica Bajić Sinkević | Nastajanje, 45×31 cm R 12 cm |
Snežana Vujnov | I’ve seen that face before, 35×33 cm |
Sofija Kovačević, Grm | Grm, 30×42 cm |
Suzana Stanišić | Pad heruvima, triptih 30×40 cm |
Tamara Tomić | LIsica, 49×42 cm |
Tatjana Benderać Vučićević | Refleksija, 45×54 cm |
Tatjana Vojnov, Prozor | Prozor, 60×40 cm |
Teodora Bikicki | Maslačak, 20×20 cm |
Teodora M. Nikolić | Autoportret, 30×35 cm |
Tijana Mandarić | Lanac, 42x45x2,5 cm |
Tijana Mrvošević | Bez naziva, 30x40cm |
Vanja Radojičić | Pejzaž, 30×42 cm |
Vasilisa Ivanović | Jelenak, 25×45 cm |
Veljko Vučković | The Witness, 50×40 cm |
Vera Virijević Mitrović | Morsko dno, 110,5×50,5 cm |
Vojna Baštovanović Casteel | Madona, 19×19,5 cm |
Zoran Ignjatović | Kome treba svetlo, 20×32 cm |
Zoran Žegarac | Trg, 17×24 cm |
AUSTRIJA | |
Angela Cimek | C’è sempre di più die quello che puoi immaginare, 50×50 cm |
Angela Cimek | Convenience-bubble, R 30 cm |
Edda Mally | Dafne, 65x48x85 cm |
Edda Mally | Karmen, 54x34x38 cm |
Edda Mally | Evil Eye against Corona, 30x20x48 cm |
BUGARSKA | |
Anastasija Kmetova | Morski motivi I, 50×41 cm |
Anastasija Kmetova | Ples, 42×52 cm |
Anastasija Kmetova | FLora, 35×44 cm |
Anastasija Kmetova | Autoportret, 34×44 cm |
Anton Siderov | Frida sa Rodopa, 30×40 cm |
Anton Siderov | Horizonti, 36×34 cm |
Damjan Damjanov | Barselona, 35×56 cm |
Damjan Damjanov | Pustinjska oluja, 37×61 cm |
Gergana Stojanova | Kompozicija dva – Duhovna i materijalna blaga, 29,5×29,5 cm |
Gergana Stojanova | Kompozicija energija, 30×30 cm |
Gergana Stojanova | Izobilje, 50×34,5 cm |
Ilia Iliev | Diptih, 130×60 cm |
Irena Jančeva | Sv. Pantelejmon, 42×50 cm |
Irena Jančeva | Sveti Jovan Rilski, 50×85 cm |
Jordanka Gojčeva Ilieva | Beli cvet, R 30 cm |
Kristina Kutlova | Vetar promena, 60×25 |
Kristina Kutlova | Maslačak, 20×26 cm |
Krum Šarankov | Anđeo nad Herkulanumom, 22x13x75 cm |
Krum Šarankov | Porodica, 60×50 cm |
Krum Šarankov | Poljubac, 80×65 cm |
Krum Šarankov | Plovdiv izjutra, 54×70 cm |
Krum Šarankov | Cicera, 56×56 cm |
Strahil Najdenov | Odraz u prozoru, 57×77 cm |
Strahil Najdenov | Stilizovana forma 28×90 cm |
Strahil Najdenov | Lice, 31×71 cm |
Stefan Ganozov | Morsko dno, 37×26 cm |
Stefan Ganozov | Forma, R 32 cm |
Vladimir Damjanov | Procen, 24×27 cm |
Vladimir Damjanov | Procena II, 42×42 cm |
Žana Okukcu | Dobri otac, 40×57 cm |
Žorž Sopadžiev | Isijavanje, 80×80 cm |
CRNA GORA | |
Nada Kazić | Edenski vrt 1, 35x26x16 cm |
Nikolina Zuber | Oblak, 30×25 cm |
RUSIJA | |
Svetlana Ivaškina | Bademovo drvo u cvetu, (posveta Van Gogu), 42×42 cm |
KONTAKT
Udruženje građana
Digital Innovation Solutions
Vojvode Stepe 343
11000 Beograd
Srbija
CONTACT
VR PHOTO TEAM
2 srpske armije 5
11000 Belgrade
Serbia