KONTAKT
Удружење грађана
Digital Innovation Solutions
Војводе Степе 343
11000 Београд
Србија
CONTACT
VR PHOTO TEAM
2 srpske armije 5
11000 Belgrade
Serbia
Kuća legata, Knez Mihailova ulica 46, Београд
18. јануар 2022. – 12. фебруар 2022.
Аутор и организатор фестивала: Петар Вујошевић
Фестивал подржали: Аустријски културни форум Београд, компанија Мапеи, Рударско-геолошки факултет у Београду
Контакт: Петар Вујошевић, mozaik.fest@gmail.com
Да ли бисте волели да чујете једну давну легенду?
У древној Кини живео је млади занатлија, који се учио грнчарству. Радивши у једној од занатских радњи, израдио је једном приликом стаклену зделу. Међутим, када ју је склонио са ватре, толико је био запањен њеном лепотом и бојом да ју је – испустио!
Младић је стао, преплашен, јер је по тадашњим кинеским законима требало да буде кажњен за уништено дело. Зато је покупио све делиће разбијене посуде и отрчао у шуму. Уместо да заувек побегне, младић се просветљено досетио! Начинио је дрвени оквир и у њега пажљиво положио крхотине разбијене зделе.
Мајстор га је у радионици дочекао љут. Међутим, та љутња није дуга трајала. Пред њим се указало ново ремек-дело, које се пресијавало у прегршт боја. Очаран, мајстор је задржао ову уметничку технику спајања малих стаклених делића, која се раширила по целој Кини.
Тако је, каже легенда, настао керамички мозаик. Ово није једина легенда о настанку мозаика, али, то сте могли сазнати на јединственом месту!
На место овог младића имали сте прилику да станете и ви – током 3 Београдског фестивала мозаика. Важан део фестивала била је радионица мозаика атељеа Камен и лом. Сви учесници радионице могли су се упознати са овом древном уметничком техником, али и материјалима који се данас користе у изради савременог мозаика.
Сигурно вам је, имајући легенду са почетка текста у виду, јасно колико је израда мозаика стара техника. Говоримо о уметничком поступку који своје корене вуче све до 8. века пре нове ере и тла Месопотамије. Мозаик је остао константа свих великих цивилизација истока и запада – Вавилон, Египат, античка Грчка, антички Рим, Византија…
Можда мислите да је мозаик само везан за комадиће стакла. Међутим, као и његов историјат, и сам мозаик пружао је много могућности и варијација у изради. Од материјала је коришћен камен свих врста (од шљунка за плажу до ретког полираног мермера), затим су се ту нашле и шкољке, цигла, грнчарија, стакло, тиркиз, слоновача итд. Док се код првих мозаика и даље могао видети везивни материјал, код каснијих мозаика је техника толико усавршена да су комадићи у потпуности одавали утисак целине.
Зашто је мозаик толико био привлачан и у прошлости колико је и данас? Одговор лежи управо у легенди коју сте прочитали. Иза сваког мозаика је прича, како о његовом настанку, тако и о самој слици коју приказује. Од сцена из природе, античких богова, хероја, значајних људи, животиња, сцена битних догађаја… Мозаик је игром светлости и боја успевао да сваки од приказа учини узвишенијим, магичнијим и да изазове право усхићење и задивљеност.
Можда најбољи одговор зашто је баш Београд стециште оваквог догађаја јесте чланак у британском часопису посвећеном путовањима Wanderlast. На листи 13 најлепших и најзапањујућих мозаика на првом месту нашао се онај у Цркви Светог Ђорђа на Опленцу. Он је највећи на свету – простире се на 3.500 метара квадратних и садржи више десетина милиона коцкица, које су упаковане – ручно! Не чуди отуда што Београд има једну од најснажнијих мозаичких сцена у Европи. Своје јединствено водеће место на међународној сцени организатори су доказали и одржавањем овога фестивала.
Фестивал се ове године одржао трећи пут. Први пут одржан је 2016. године, а потом и 2018. године. У међувремену је одржан у Културном центру Србије у Паризу, а представљен је избором 25 мозаика приказаних на изложби Балкански мостови у Пловдиву.
Јединствен је, јер обједињује садржај не само за љубитеље мозаика већ и за уметнике. У пратећем програму одржана су предавања из области блиских ствараоцима (геологија, минералогија, археологија, математика), о античким мозаицима на тлу Србије, али и о томе шта су антички писци забележили о мозаику, као и предавања о смислу и значају савременог мозаика.
Како је ове године приказано преко 100 дела 84 аутора из Србије и иностранства, садржај је својим богатством истакао и националне али и међународно важне сегменте уметничке мозаичке сцене. Што се тиче Србије, до сада су представљане све тенденције и правци, као и сви значајнији аутори. На претходним сазивима одржан је омаж нашим великим мозаичарима Снежани Маринковић и Бориславу Нјежићу. Када је у питању светска сцена, акценат је био стављен на дела из Аустрије и Бугарске.
Учесници фестивала:
ИЗЛАГАЧ | ДЕЛО |
Александар Пантић | Ничији месец, 70×40 cm |
Ана Јевгенијевић | Путници I II III, 17×20 cm |
Ана Миљковић | Омен, 20x20cm |
Ана Несимовски | Медитеран, 30×30 cm |
Анастасија Кекић | Брезова шума, 130×110 cm |
Атеље Ивановић | Свети кнез Лазар, 60×230 cm |
Бојана Павловић | Хрт, 80×50 cm |
Далиборка Малданер | Аутопортрет, 50×60 cm |
Даница Веселиновић | Косовски вез, 25×25 cm |
Дара Његован | Лавиринт, 20×20 cm |
Дејана Цахун | Ловац на снове, 24,5×42 cm |
Драган Самарџија | Маг 01, 162×147 cm |
Драган Самарџија | Маг 03, 189×98 cm |
Дуња Сирмиум | Андромеда, 24×20 cm |
Гордана Станишић Вујошевић | Машинаријум, 4 дела 25×25 cm |
Гордана Шијачки | Композиција I, 41×41 cm |
Гордана Шијачки | Композиција II, 41×41 cm |
Гордана Шијачки | Композиција III, 41×41 cm |
Гордана Шијачки | Врбак, 41×41 cm |
Исидора Јанцић | Аутопортрет, 33×37,5 cm |
Ива Таталовић | Almost caught, 27×24 cm |
Ива Зековић | Аутопортрет, 35×43 cm |
Јана Никић | Autoportret, 30,5×36 cm |
Јелена Милатовић | 4 x 4, 47,5×47,5 cm |
Јелица Дурковић | Патријарх Павле, 140x 386 cm |
Јована Ђурић | Аутопортрет, 30×40 cm |
Јована Филиповић | The Ubiquitous Mr. Lovegrove, 70×50 cm |
Јована Филиповић | Досада, 45,5x17x34 cm |
Кристина Јовановић | Равнодушност предаје, 30×40 cm |
Кристина Станишић | Аутопортрет, 35×42 cm |
Кристина Шарић | Дунав и карпатски ветрови, 33,5×21 cm |
Лили Бунyик-Ерос | ФРАКЦИЈЕ-Уравнотежена, 43x46x13 cm |
Љубица Кржић Wалтхер | Никола Тесла, 19×29,5 cm |
Маја Ђуровић | Маска 1, 43x60cm |
Маја Ђуровић | Маска 2, 43x60cm |
Маја Ђуровић | Маска 3, 44×61 cm |
Марија Гајић | Свети Нектарије, 50×50 cm |
Милана Вујић Саулниер | Корпа, 12×17 cm |
Милена Бајић Ђорић | Рингишпил, 32,5×37 cm |
Милена Белензада | Трагови I, 50×70 cm |
Милена Белензада | Трагови II, 40×80 cm |
Милена Белензада | Трагови III,40×80 cm |
Милена Стојковић | Рајска птица, 51×100 cm |
Милица Пејковић | Аутопортрет, 31,5x 42,5 cm |
Миломирка Петровић Ђокић | Камен и небо, 2021. 48x35cm |
Мина Мирковић | D7, 48x48x4 cm |
Мина Мирковић | Растерећење, 50x50x4 cm |
Нађа Миливојевић | Аутопортрет, 73×53 cm |
Наташа Дејановић Димитријевић | Movement, 40×60 cm |
Наташа Јанковић | Аутопортрет, 30×35 cm |
Наташа Јасен Томић | Љубав, 16×43 cm |
Николија Тубић | Природа 1, 42×63 cm |
Николија Тубић | Природа 2, 42×63 cm |
Николија Тубић | Природа 3, 42×63 cm |
Петар Вујошевић | Буна златара Димитрија, 62×62 cm |
Петар Вујошевић | O О слову Е у Делфима, 67×64 cm |
Петар Вујошевић | Оковани Парменид, 57,5×56 cm |
Радмила Мила Драгићевић | Без назива 2, 166×75 cm |
Радмила Мила Драгићевић | Без назива 1, 61×36 cm |
Радмила Мила Драгићевић | Без назива 3, 62×44 cm |
Ружица Бајић Синкевић | Настајање, 45×31 cm R 12 cm |
Снежана Вујнов | I’ve seen that face before, 35×33 cm |
Софија Ковачевић, Грм | Грм, 30×42 cm |
Сузана Станишић | Пад херувима, триптих 30×40 cm |
Тамара Томић | ЛИсица, 49×42 cm |
Татјана Бендераћ Вучићевић | Рефлексија, 45×54 cm |
Татјана Војнов, Прозор | Прозор, 60×40 cm |
Теодора Бикицки | Маслачак, 20×20 cm |
Теодора М. Николић | Аутопортрет, 30×35 cm |
Тијана Мандарић | Ланац, 42x45x2,5 cm |
Тијана Мрвошевић | Без назива, 30x40cm |
Вања Радојичић | Пејзаж, 30×42 cm |
Василиса Ивановић | Јеленак, 25×45 cm |
Вељко Вучковић | The Witness, 50×40 cm |
Вера Виријевић Митровић | Морско дно, 110,5×50,5 cm |
Војна Баштовановић Цастеел | Мадона, 19×19,5 cm |
Зоран Игњатовић | Коме треба светло, 20×32 cm |
Зоран Жегарац | Трг, 17×24 cm |
АУСТРИЈА | |
Ангела Цимек | C’è sempre di più die quello che puoi immaginare, 50×50 cm |
Ангела Цимек | Convenience-bubble, R 30 cm |
Едда Маллy | Dafne, 65x48x85 cm |
Едда Маллy | Кarmen, 54x34x38 cm |
Едда Маллy | Evil Eye against Corona, 30x20x48 cm |
БУГАРСКА | |
Анастасија Кметова | Морски мотиви I, 50×41 cm |
Анастасија Кметова | Плес, 42×52 cm |
Анастасија Кметова | ФЛора, 35×44 cm |
Анастасија Кметова | Аутопортрет, 34×44 cm |
Антон Сидеров | Фрида са Родопа, 30×40 cm |
Антон Сидеров | Хоризонти, 36×34 cm |
Дамјан Дамјанов | Барселона, 35×56 cm |
Дамјан Дамјанов | Пустињска олуја, 37×61 cm |
Гергана Стојанова | Композиција два – Духовна и материјална блага, 29,5×29,5 cm |
Гергана Стојанова | Композиција енергија, 30×30 cm |
Гергана Стојанова | Изобиље, 50×34,5 cm |
Илиа Илиев | Диптих, 130×60 cm |
Ирена Јанчева | Св. Пантелејмон, 42×50 cm |
Ирена Јанчева | Свети Јован Рилски, 50×85 cm |
Јорданка Гојчева Илиева | Бели цвет, R 30 cm |
Кристина Кутлова | Ветар промена, 60×25 |
Кристина Кутлова | Маслачак, 20×26 cm |
Крум Шаранков | Анђео над Херкуланумом, 22x13x75 cm |
Крум Шаранков | Породица, 60×50 cm |
Крум Шаранков | Пољубац, 80×65 cm |
Крум Шаранков | Пловдив изјутра, 54×70 cm |
Крум Шаранков | Цицера, 56×56 cm |
Страхил Најденов | Одраз у прозору, 57×77 cm |
Страхил Најденов | Стилизована форма 28×90 cm |
Страхил Најденов | Лице, 31×71 cm |
Стефан Ганозов | Морско дно, 37×26 cm |
Стефан Ганозов | Форма, R 32 cm |
Владимир Дамјанов | Процен, 24×27 cm |
Владимир Дамјанов | Процена II, 42×42 cm |
Жана Окукцу | Добри отац, 40×57 cm |
Жорж Сопаџиев | Исијавање, 80×80 cm |
ЦРНА ГОРА | |
Нада Казић | Еденски врт 1, 35x26x16 cm |
Николина Зубер | Облак, 30×25 cm |
РУСИЈА | |
Светлана Ивашкина | Бадемово дрво у цвету, (посвета Ван Гогу), 42×42 cm |
KONTAKT
Удружење грађана
Digital Innovation Solutions
Војводе Степе 343
11000 Београд
Србија
CONTACT
VR PHOTO TEAM
2 srpske armije 5
11000 Belgrade
Serbia