3 Београдски фестивал мозаика

Kuća legata, Knez Mihailova ulica 46, Београд
18. јануар 2022. – 12. фебруар 2022.

 

Аутор и организатор фестивала: Петар Вујошевић
Фестивал подржали: Аустријски културни форум Београд, компанија Мапеи, Рударско-геолошки факултет у Београду
Контакт: Петар Вујошевић, mozaik.fest@gmail.com

 

Да ли бисте волели да чујете једну давну легенду?

У древној Кини живео је млади занатлија, који се учио грнчарству. Радивши у једној од занатских радњи, израдио је једном приликом стаклену зделу. Међутим, када ју је склонио са ватре, толико је био запањен њеном лепотом и бојом да ју је – испустио!
Младић је стао, преплашен, јер је по тадашњим кинеским законима требало да буде кажњен за уништено дело. Зато је покупио све делиће разбијене посуде и отрчао у шуму. Уместо да заувек побегне, младић се просветљено досетио! Начинио је дрвени оквир и у њега пажљиво положио крхотине разбијене зделе.
Мајстор га је у радионици дочекао љут. Међутим, та љутња није дуга трајала. Пред њим се указало ново ремек-дело, које се пресијавало у прегршт боја. Очаран, мајстор је задржао ову уметничку технику спајања малих стаклених делића, која се раширила по целој Кини.
Тако је, каже легенда, настао керамички мозаик. Ово није једина легенда о настанку мозаика, али, то сте могли сазнати на јединственом месту!

На место овог младића имали сте прилику да станете и ви – током 3 Београдског фестивала мозаика. Важан део фестивала била је радионица мозаика атељеа Камен и лом. Сви учесници радионице могли су се упознати са овом древном уметничком техником, али и материјалима који се данас користе у изради савременог мозаика.
Сигурно вам је, имајући легенду са почетка текста у виду, јасно колико је израда мозаика стара техника. Говоримо о уметничком поступку који своје корене вуче све до 8. века пре нове ере и тла Месопотамије. Мозаик је остао константа свих великих цивилизација истока и запада – Вавилон, Египат, античка Грчка, антички Рим, Византија…
Можда мислите да је мозаик само везан за комадиће стакла. Међутим, као и његов историјат, и сам мозаик пружао је много могућности и варијација у изради. Од материјала је коришћен камен свих врста (од шљунка за плажу до ретког полираног мермера), затим су се ту нашле и шкољке, цигла, грнчарија, стакло, тиркиз, слоновача итд.  Док се код првих мозаика и даље могао видети везивни материјал, код каснијих мозаика је техника толико усавршена да су комадићи у потпуности одавали утисак целине.
Зашто је мозаик толико био привлачан и у прошлости колико је и данас? Одговор лежи управо у легенди коју сте прочитали. Иза сваког мозаика је прича, како о његовом настанку, тако и о самој слици коју приказује. Од сцена из природе, античких богова, хероја, значајних људи, животиња, сцена битних догађаја… Мозаик је игром светлости и боја успевао да сваки од приказа учини узвишенијим, магичнијим и да изазове право усхићење и задивљеност.
Можда најбољи одговор зашто је баш Београд стециште оваквог догађаја јесте чланак у британском часопису посвећеном путовањима Wanderlast. На листи 13 најлепших и најзапањујућих мозаика на првом месту нашао се онај у Цркви Светог Ђорђа на Опленцу. Он је највећи на свету – простире се на 3.500 метара квадратних и садржи више десетина милиона коцкица, које су упаковане – ручно! Не чуди отуда што Београд има једну од најснажнијих мозаичких сцена у Европи. Своје јединствено водеће место на међународној сцени организатори су доказали и одржавањем овога фестивала.
Фестивал се ове године одржао трећи пут. Први пут одржан је 2016. године, а потом и 2018. године. У међувремену је одржан у Културном центру Србије у Паризу, а представљен је избором 25 мозаика приказаних на изложби Балкански мостови у Пловдиву.
Јединствен је, јер обједињује садржај не само за љубитеље мозаика већ и за уметнике. У пратећем програму одржана су предавања из области блиских ствараоцима (геологија, минералогија, археологија, математика), о античким мозаицима на тлу Србије, али и о томе шта су антички писци забележили о мозаику, као и предавања о смислу и значају савременог мозаика.
Како је ове године приказано преко 100 дела 84 аутора из Србије и иностранства, садржај је својим богатством истакао и националне али и међународно важне сегменте уметничке мозаичке сцене. Што се тиче Србије, до сада су представљане све тенденције и правци, као и сви значајнији аутори. На претходним сазивима одржан је омаж нашим великим мозаичарима Снежани Маринковић и Бориславу Нјежићу. Када је у питању светска сцена, акценат је био стављен на дела из Аустрије и Бугарске.

Учесници фестивала:

ИЗЛАГАЧ

ДЕЛО

Александар Пантић

Ничији месец, 70×40 cm

Ана Јевгенијевић

Путници  I II III, 17×20 cm

Ана Миљковић

Омен, 20x20cm

Ана Несимовски

Медитеран, 30×30 cm

Анастасија Кекић

Брезова шума, 130×110 cm

Атеље Ивановић

Свети кнез Лазар, 60×230 cm

Бојана Павловић

Хрт, 80×50 cm

Далиборка Малданер

Аутопортрет, 50×60 cm

Даница Веселиновић

Косовски вез, 25×25 cm

Дара Његован

Лавиринт, 20×20 cm

Дејана Цахун

Ловац на снове, 24,5×42 cm

Драган Самарџија

Маг 01, 162×147 cm

Драган Самарџија

Маг 03, 189×98 cm

Дуња Сирмиум

Андромеда, 24×20 cm

Гордана Станишић Вујошевић

Машинаријум,  4 дела 25×25 cm

Гордана Шијачки

Композиција I, 41×41 cm

Гордана Шијачки

Композиција II, 41×41 cm

Гордана Шијачки

Композиција III, 41×41 cm

Гордана Шијачки

Врбак, 41×41 cm

Исидора Јанцић

Аутопортрет, 33×37,5 cm

Ива Таталовић

Almost caught, 27×24 cm

Ива Зековић

Аутопортрет, 35×43 cm

Јана Никић

Autoportret, 30,5×36 cm

Јелена Милатовић

4 x 4, 47,5×47,5 cm

Јелица Дурковић

Патријарх Павле, 140x 386 cm

Јована Ђурић

Аутопортрет, 30×40 cm

Јована Филиповић

The Ubiquitous Mr. Lovegrove, 70×50 cm

Јована Филиповић

Досада, 45,5x17x34 cm

Кристина Јовановић

Равнодушност предаје, 30×40 cm

Кристина Станишић

Аутопортрет, 35×42 cm

Кристина Шарић

Дунав и карпатски ветрови, 33,5×21 cm

Лили Бунyик-Ерос

ФРАКЦИЈЕ-Уравнотежена, 43x46x13 cm

Љубица Кржић Wалтхер

Никола Тесла, 19×29,5 cm

Маја Ђуровић

Маска 1, 43x60cm

Маја Ђуровић

Маска 2, 43x60cm

Маја Ђуровић

Маска 3, 44×61 cm

Марија Гајић

Свети Нектарије, 50×50 cm

Милана Вујић Саулниер

Корпа, 12×17 cm

Милена Бајић Ђорић

Рингишпил, 32,5×37 cm

Милена Белензада

Трагови I, 50×70 cm

Милена Белензада

Трагови II, 40×80 cm

Милена Белензада

Трагови III,40×80 cm

Милена Стојковић

Рајска птица, 51×100 cm

Милица Пејковић

Аутопортрет, 31,5x 42,5 cm

Миломирка Петровић Ђокић

Камен и небо, 2021. 48x35cm

Мина Мирковић

D7, 48x48x4 cm

Мина Мирковић

Растерећење, 50x50x4 cm

Нађа Миливојевић

Аутопортрет, 73×53 cm

Наташа Дејановић Димитријевић

Movement, 40×60 cm

Наташа Јанковић

Аутопортрет, 30×35 cm

Наташа Јасен Томић

Љубав, 16×43 cm

Николија Тубић

Природа 1, 42×63 cm

Николија Тубић

Природа 2, 42×63 cm

Николија Тубић

Природа 3, 42×63 cm

Петар Вујошевић

Буна златара Димитрија, 62×62 cm

Петар Вујошевић

O О слову Е у Делфима, 67×64 cm

Петар Вујошевић

Оковани Парменид, 57,5×56 cm

Радмила Мила Драгићевић

Без назива 2, 166×75 cm

Радмила Мила Драгићевић

Без назива 1, 61×36 cm

Радмила Мила Драгићевић

Без назива 3, 62×44 cm

Ружица Бајић Синкевић

Настајање, 45×31 cm R 12 cm

Снежана Вујнов

I’ve seen that face before, 35×33 cm

Софија Ковачевић, Грм

Грм, 30×42 cm

Сузана Станишић

Пад херувима, триптих 30×40 cm

Тамара Томић

ЛИсица, 49×42 cm

Татјана Бендераћ Вучићевић

Рефлексија, 45×54 cm

Татјана Војнов, Прозор

Прозор, 60×40 cm

Теодора Бикицки

Маслачак, 20×20 cm

Теодора М. Николић

Аутопортрет, 30×35 cm

Тијана Мандарић

Ланац, 42x45x2,5 cm

Тијана Мрвошевић

Без назива, 30x40cm

Вања Радојичић

Пејзаж, 30×42 cm

Василиса Ивановић

Јеленак, 25×45 cm

Вељко Вучковић

The Witness, 50×40 cm

Вера Виријевић Митровић

Морско дно, 110,5×50,5 cm

Војна Баштовановић Цастеел

Мадона, 19×19,5 cm

Зоран Игњатовић

Коме треба светло, 20×32 cm

Зоран Жегарац

Трг, 17×24 cm

АУСТРИЈА

Ангела Цимек

C’è sempre di più die quello che puoi immaginare, 50×50 cm

Ангела Цимек

Convenience-bubble, R 30 cm

Едда Маллy

Dafne, 65x48x85 cm

Едда Маллy

Кarmen, 54x34x38 cm

Едда Маллy

Evil Eye against Corona, 30x20x48 cm

БУГАРСКА

Анастасија Кметова

Морски мотиви I, 50×41 cm

Анастасија Кметова

Плес, 42×52 cm

Анастасија Кметова

ФЛора, 35×44 cm

Анастасија Кметова

Аутопортрет, 34×44 cm

Антон Сидеров

Фрида са Родопа, 30×40 cm

Антон Сидеров

Хоризонти, 36×34 cm

Дамјан Дамјанов

Барселона, 35×56 cm

Дамјан Дамјанов

Пустињска олуја, 37×61 cm

Гергана Стојанова

Композиција два – Духовна и материјална блага, 29,5×29,5 cm

Гергана Стојанова

Композиција енергија, 30×30 cm

Гергана Стојанова

Изобиље, 50×34,5 cm

Илиа Илиев

Диптих, 130×60 cm

Ирена Јанчева

Св. Пантелејмон, 42×50 cm

Ирена Јанчева

Свети Јован Рилски, 50×85 cm

Јорданка Гојчева Илиева

Бели цвет, R 30 cm

Кристина Кутлова

Ветар промена, 60×25

Кристина Кутлова

Маслачак, 20×26 cm

Крум Шаранков

Анђео над Херкуланумом, 22x13x75 cm

Крум Шаранков

Породица, 60×50 cm

Крум Шаранков

Пољубац, 80×65 cm

Крум Шаранков

Пловдив изјутра, 54×70 cm

Крум Шаранков

Цицера, 56×56 cm

Страхил Најденов

Одраз у прозору, 57×77 cm

Страхил Најденов

Стилизована форма 28×90 cm

Страхил Најденов

Лице, 31×71 cm

Стефан Ганозов

Морско дно, 37×26 cm

Стефан Ганозов

Форма, R 32 cm

Владимир Дамјанов

Процен, 24×27 cm

Владимир Дамјанов

Процена II, 42×42 cm

Жана Окукцу

Добри отац, 40×57 cm

Жорж Сопаџиев

Исијавање, 80×80 cm

ЦРНА ГОРА

Нада Казић

Еденски врт 1, 35x26x16 cm     

Николина Зубер

Облак, 30×25 cm           

РУСИЈА

Светлана Ивашкина

Бадемово дрво у цвету, (посвета Ван Гогу), 42×42 cm